Sígl, Miroslav
- Podrobnosti
- Kategorie: Tvorba členů a hostů
Sígl Miroslav: Odpovědi na dotazy Lucie Kouřilové pro její diplomovou práci Smrt jako velký životní úkol1.
Co si představujte pod pojmem důstojná smrt?
Člověk je ve chvílích posledních vyrovnán se svým životem, je na smrt připraven, u jeho lože jsou jeho nejbližší a v tichém rozhovoru s ním hovoří o všem, co dobrého vykonal ve svém životě, co znamenal jeho život v jejich životě; pokud jsou všichni věřící, modlí se navzájem s ním, anebo alespoň modlitbě naslouchá. K důstojné smrti náleží sepsaná závěť a spravedlivé rozloučení se všemi nejbližšími. K tomu ale musí dospět umírající sám. Nelze na něm nic vynucovat, naopak do posledních chvil s ním hovořit vlídně, laskavě, dokázat mu odpustit vše, o čem by snad chtěl hovořit nebo se chtěl z pocitu viny zpovídat ze svých prohřešků, kterých se dopustil. Vhodným způsobem by naopak umírajícímu mělo být naznačeno, jaká jsou jeho poslední přání a ty se mu pokusit splnit – alespoň slovně nebo slibem, že určitě vše bude podle jeho přání zařízeno. Pozůstalí by měli mít připraveny adresy, na něž by mělo být odesláno úmrtní oznámení, a které by jim měl umírající sdělit. Stejně tak by se s ním mohlo za vhodných okamžiků hovořit o tom, jaké by si představoval poslední rozloučení, kdo by měl na jeho pohřbu hovořit. Na smrtelném lůžku jsem slíbil svému příteli, že učiním vše, aby se na něj nezapomnělo, což jsem okamžitě začal plnit. Spolu s jeho dcerou jsme vydali knížku „Podbezdězský buditel“ (deset let vydával Místní noviny Podbezdězí), v ní jsem nejen jako autor, ale i editor soustředil vzpomínky od 50 jeho přátel a spolupracovníků (knížka vyšla u příležitosti jeho nedožitých 75. narozenin, v roce 2002, 144 stran). Dodnes na něj lidé v kraji rádi vzpomínají a při křtu této knihy se sešlo ve velkém sále muzea v Bělé pod Bezdězem velké množství zájemců a jeho přátel a známých. Přikládám ještě zcela čerstvý dopis, který jsem před několika dny rozeslal po pohřbu našeho dalšího společného přítele těm, kteří se nemohli pohřbu zúčastnit a také pro informaci do časopisu, který po dlouhá léta zemřelý řídil. Byli potěšeni, redakce slíbila, že dopis uveřejní na vzpomínkové dvoustraně časopisu...2. Myslíte si, že je v naší zemi zajištěné důstojné umírání a následná pieta? Myslím si, že dost záležitostí v této souvislosti je v naší zemi zákony ošetřeno - jde vskutku o individuální přístup pozůstalých, jak dokáží projevovat pietu k zemřelému. Stále lze vidět, že přibývají nové hroby na hřbitovech, místa v kolumbáriích pro urny, setkáváme se s pravidelnými návštěvami hřbitovů a hrobů, objevují se knihy, relace rozhlasové a televizní o lidech, na něž by se nemělo zapomínat, atd. (Z podobných pohnutek jsem vydal encyklopedii 1750 hesel životních medailónků o lidech tří samosprávných regionů, které důvěrně znám „Kdo je a byl kdo na Mělnicku, Kralupsku a Neratovicku“, vydalo nakladatelství Libri 2007, 646 stran). Naproti tomu jsou ovšem desítky příkladů opačných, kdy zemřelý je pohřbíván bez obřadu, jeho popel je rozptýlen na „loučkách klidu a pokoje“ – pokud to bylo přáním umírajícího. Jsou případy, že o úmrtí pozůstalí ani neinformují jeho blízké, přátele či spolužáky, kteří se tak až po letech dozvídají o smrti dotyčného. 3. V čem si myslíte, že spočívá dnešní přístup lidí k postoji ke konci života – vytěsňování a tabuizaci smrti? Vaše otázka je a priori pojatá tak, že jde o všeobecný postoj lidí, ale to přece není pravda, taková skutečnost všeobecně neexistuje. Existují jednotlivé případy, které se v poslední době množí, ale zase jen proto, že se o těchto otázkách málo hovoří, že chybí dostatečná výchova, atd. Mám rozsáhlou sbírku knih, které v poslední době vyšly na tato témata. Zúčastnil jsem se předloni mezinárodní konference „Člověk ve stínu svého konce“, kterou uspořádala českobudějovická Vysoká škola evropských a regionálních studií za velkého zájmu (přikládám Vám svůj příspěvek z této konference, který byl následně publikován ve sborníku). Lidem by měly být zpřístupněny v co největší míře alespoň základní informace. 4. Myslíte si, že je třeba mládež vychovávat k postoji k umírání a smrti? Ano, využívat vhodné příležitosti (smrt lidí, blízkých apod.), kdy o těchto otázkách hovořit, v občanské výchově na základních školách zcela určitě.5. Věříte v posmrtný život? Věřím v nekonečnost, po každém člověku zde něco zůstává. K této víře jsem tolerantní, chápu ji a víc se k posmrtnému životu nedokáži stručněji vyjádřit.6. Co pro Vás znamená víra? Víra je nadějí, je vírou v příští lidstvo, z mé víry pramení láska a důvěra, kde není víra, tam umírá naděje, víra mne posiluje pro život, jeho těžkosti a nesnadnosti, bez víry bych nemohl žít. Víra má na můj život, na moji duši, na mé chování velký vliv. Vždycky, když jsem si věřil, jsem dosáhl svých cílů. Byl jsem pro ně ochoten se uskrovnit. Nemohu žít bez dobrých skutků, lituji ty, kteří dobré skutky nečiní, kteří mamoní a hromadí své bohatství, nakonec jsou velmi chudí. Většinou bývají bez víry. Všechny své tři děti jsem vždy ve víře vychovával a dnes se těším z jejich života, ze života jejich dětí, mých vnoučat a zatím první pravnučky. Zůstáváme stále velkou tradiční rodinou, ctíme hodnoty tradiční rodiny, vzájemné úcty a lásky, tolerance a solidarity.7. Myslíte si, že víra v posmrtný život ulehčuje současný život? Odpověď je zčásti obsažena již v souvislosti s 5. otázkou. Záleží na filozofickém vybavení každého jednotlivce, kdo věří v posmrtný život, jistě by mu tato víra měla ten jeho současný život lépe chápat a snad i ulehčovat. Jinak by taková víra neměla smysl. Žiji tady a teď, naplňuji svůj život současnými skutky, neodkazuji na to, co hodlám učinit, až budu žít „nějaký druhý život“, neměl bych se osvobozovat podobnými odkazy, ale prokazovat úctu k životu i smrti. 8. Co si myslíte o náboženství jako takovém, je Vám nějaké vyznání blízké? Byl jsem vychováván již v období naší první republiky. Rodiče si nesmírně vážili T. G. Masaryka a já jsem jej začal záhy též ctít, protože jsem se snažil dozvídat o něm co nejvíc. V některém z jeho spisů je rovněž myšlenka o náboženství, s níž se ztotožňuji: je výkvětem celé osobnosti člověka, národů a společnosti, je posvěcením mravnosti. A nejnověji Salman Rushdie, onen „proklínaný a pronásledovaný“, řekl či napsal: Náboženská víra je sice hluboká, ale musí dozajista zůstat soukromou věcí každého člověka. Jsem křesťan, pokřtěn a biřmován jako římskokatolík, do svých 15 let jsem chodil pravidelně ke svaté zpovědi a přijímání. Poté už to nebylo tak pravidelné, na církevní obřady chodívám občas, nikoliv pravidelně, když jsem někde v jiném místě, neopomenu návštěvu kostela spojenou s modlitbou a zapálením svíčky za své nejbližší (maminku, tatínka, sestry, s nimiž už jsem se musel v životě rozloučit...). Sleduji některý náboženský tisk, mám blízko k evangelíkům a k církvi čs. husitské, v níž mám několik přátel. A moje vnučka studuje již druhým rokem Husitskou teologickou fakultu Univerzity Karlovy, v čemž ji morálně podporuji. 9. V čem vidíte smysl života? V jeho naplňování – od malička zvídavostí, poznáváním svého okolí, postupně studiem dějin (co tu bylo přede mnou?), osvojování určitých dovedností a vědomostí, vlastní prací, k níž jsem byl veden od svých prvopočátků svými rodiči. Měli jsme doma malé hospodářství, pole a domácí zvířata. Dodnes mě vede tatínkovo „cokoliv děláš, dělej pořádně“ anebo „nedělej nic zbytečného“, „přemýšlej o významu té práce, kterou děláš“, „snaž se pochopit, proč to ne ono musíš vykonat“ – například nakrmit zvířata, pečovat o ně, pomoci při setbě a sázení, ale též při náročné sklizni a jejím ukládání - proto mám rád zvířata, proto ctím každou práci, která dobro plodí, jak kdysi řekl můj milovaný básník, atd. A protože jsem člověk tvůrčí, smysl mého života byl od počátku v tom, že jsem se pídil po životních příbězích, událostech a lidech zajímavých, že jsem o nich psal – měli radost, když jsem o nich napsal, já měl radost, že mi články vycházejí a že jsem za život vydal již také několik knih a myslím, že jsem většinou z nich naplnil smysl života (například mimo už vzpomínaných knížek uvedu Na vlně 490 metrů (o svobodném vysílači v době srpnových dnů 1968), Generace 45 (o novinářích, kteří stáli u zrodu prvního deníku mládeže v Evropě, aby v 50. letech byli existenčně téměř všichni postiženi), Osobnosti a osudy obce (knížka, která byla oceněna v celostátní soutěži Miroslava Ivanova z oboru literatury faktu), Vám známá knížka Co víme o smrti, naposledy to je Almanach českých novinářů (vydalo nakladatelství Libri 2008, 360 stran – byla nominována ministerstvem kultury ČR na Státní cenu za literaturu 2008 mezi 16 nominovanými na 6. místě – viz internetový server MK ČR).10. Máte strach ze smrti? Z toho, co jsem až dosud uvedl, vysvítá dostatečně můj vztah k tomuto dvojjedinému fenoménu – životu a smrti. Určité obavy mám, kdyby mé umírání bylo dlouhé, obtěžovalo mé okolí.11.Co si myslíte o českém zdravotnictví z pohledu péče (paliativní a hospicová péče) o umírajícího člověka? O tom je v mé knize Co víme o smrti celá kapitola – Péče o umírající ve světě a u nás – strany 319 – 323.12.
Jaký je Váš pohled na spirituální a pastorační péči ve zdravotnických zařízeních?
Nedostatek mých vlastních zkušeností mi brání, abych na tuto otázku dokázal přesvědčivě odpovědět. Vědomosti z literatury v tomto případě nemohou stačit.13. Co si myslíte o novodobém trendu pohřbívání – vše zařizuje firma, atd.? Určité služby jsou nevyhnutelné, usnadňují starosti pozůstalých, zbavují je v těžkých chvílích záležitostí a operací, které lépe zvládnou profesní odborníci. Nutný je však dohled, aby tak bylo činěno důstojně, čestně a v úctě k zemřelému i jeho pozůstalým.14. Jaký je Váš postoj k eutanázii? Jde o svobodný a určitý projev vůle osoby, který neodsuzuji, jestliže jde o osobu starší 18 let, která nebyla zbavena svéprávnosti a která není postižena duševními poruchami, přitom nesmírně trpí ona, s ní celé její nejbližší okolí a také lékaři jsou přesvědčeni, že vyčerpali všechno, aby jí zachránili k životu. Souhlasím s návrhem zákona o eutanázii, který předložil do Poslanecké sněmovny ČR její poslanec MUDr. Boris Šťastný. Bohužel – zatím nebyl přijat, jeho projednávání bylo odloženo. Většina poslanců nedospěla ve svém myšlení tak daleko, aby tuto citlivou záležitost zvládla. Všechno chce svůj čas... 15. Myslíte, že je možné se na smrt připravit? Ze všech mých odpovědí vyplývá, že to je nejen možné, ale i nutné (vypořádání se svým životem, který nám končí, závěť, pietní rozloučení, pohřeb), nic by nemělo být ponecháno náhodám, pokud lze se ještě v klidu nad těmito otázkami zamyslet. + přílohy: 1. Ach jo, vážení a milí, 2. Konference o smrti, 3. O. Nytrová o mé knize
Almanach českých novinářů 1989 – 2008 Encyklopedické nakladatelství Libri, editor Miroslav Sígl a Fakulta sociálních věd UK (Centrum pro mediální studia) připravili v jubilejním osmičkovém roce 2008
![]() |
sigl_tvorba |
V Praze dne 25. července 2007. Miroslav Sígl
![]() |
sigl_tvorba |
Pouhé dva autentické dopisy: vnučky a jejího dědy
Ahoj, dědo! Zdravím Tě a děkuji za e-mail. Píšu až teď, jelikož jsem měla počítač v servisu, tak se omlouvám za zpoždění. Co se týče mého studia, tak se letos ještě určitě budu hlásit znovu na vysokou školu. Měla jsem zájem o obor afrikanistika, ale bohužel letos na FF UK nebude otevřen, což mne docela mrzí, protože uplatnění by bylo přesně takové, po čem toužím – cestování, poznávání lidí, nových kultur a zkoumání problémů v rozvojových zemích. Jsem z toho tedy docela zklamaná. Potom bych si přihlášku ještě ráda dala na anglistiku a amerikanistiku, i na sociální pedagogiku – též na FF UK. Byla bych ráda, kdyby mi konečně něco z toho vyšlo. Samozřejmě, že pokud to nevyjde, tak zůstanu na této Vyšší odborné škole v Brandýse nad Labem. Ale nějak zjišťuji, že obor sociální práce není to pravé, tedy v tom smyslu, že by mě zajímalo o těchto problémech psát, zkoumat to více do hloubky, ale ne to přímo vykonávat, i když vím, že právě proto je nutná praxe, které se mi zde na této škole dostává až dost. Jinak se pravidelně scházím s lidmi z Husitské teologické fakulty, jelikož to byli lidé, kteří mi opravdu sedli. Inteligentní studenti, se zájmem o umění a historii. Důvod, proč jsem tuto fakultu nakonec opustila, byl prostý. 99 % teologie pro mě bylo sice moc zajímavé a přínosné, ale začínalo to houstnout a já se v biblických knihách zcela ztrácela. Představa, že budu muset překládat z angličtiny náboženský text o něčem, čemu nerozumím ani v češtině, mě doslova děsila. Bylo to pro mě hrozné rozhodování, opravdu navíc lidé mi tam opravdu sedli, ale hodně věcí tam bylo pro mě do života nepoužitelných, i když velice zajímavých. Představa, že se budu pět let pachtit s apokryfními skutky, liturgickým zpěvem, rannou církví, dogmatikou, atd. – to asi přece jen ne! Tak se měj zatím moc hezky a zase mi napiš!Vnučko moje jediná! Děvče milované, ale nerozhodné a nerozhodnuté ve svých 21 letech. Ač čtu ten Tvůj mejl už po kolikáté, dospívám k jistým závěrům. Toužíš po cestování, poznávání lidí, nových kultur a zkoumání problémů v rozvojových zemích. Ale už neznáš cíl, proč to všechno chceš dělat, komu tím chceš sloužit, jaké budou výsledky Tvé činnosti? Pro koho? Pro kterou společnost? Ale to už jsi mohla být dávno zapojena do podobných aktivit, které jsou již u nás, jen se pobrouzdat internetem, začni třeba Člověkem v tísni, měla bys být zapojena už tady doma. Mluvíš dále o tom, že ti nesedí prakticky něco vykonávat. Co Ti tedy sedí? Teoretizovat, shromažďovat výsledky, kochat se krásami, ale i bídou lidí a krajiny? Co z toho nakonec bude? Napíšeš snad o tom knihu, natočíš cestopisný dokument, či co vlastně? Pro koho a proč bys to vlastně všechno dělala? Nebo přemýšlím o Tvém zájmu o obor afrikanistiky. Co o něm víš? Jsou tady aktivity afrických studentů, znáš je? Jak se chceš do té Afriky dostat? Už tady máš možnost leccos si o tom prostudovat a ne se vrhat do rozhodujících (pro Tebe líbivých) záležitostí bezhlavě, jako tomu bylo u Husitské teologické fakulty. Na to všechno jsi mohla přijít, kdyby ses o tu problematiku hlouběji zajímala. A být ušetřena těch frustrací! Mluvíš o vysoce inteligentních studentech na bohoslovecké fakultě, ale uvědomila sis, ža asi jsou v tom hlubší kořeny jejich zájmu, nepocházejí snad z nábožensky založených rodin anebo jaké prostředí a jaká motivace je přivedla k tomuto studiu? Ano, udělala jsi dobře, žes studium, které Tě děsilo, jak sama píšeš, jsi opustila. Používáš vůbec ve svém mejlu expresívní výrazy. Co je za nimi? Tvoje povaha, to je Tvoje myšlení? Všeho jsi mohla být ušetřena, ale je pravda, že za tu zkušenost to asi stálo. Dočkáš se v životě ještě více zklamání, budeš-li k němu přistupovat bez cílevědomosti, houževnatosti, vytrvalosti, trpělivosti – prostě si myslet, že všechno je tak snadné, a když se naskytne překážka, tak se jí raději vyhnout. Naproti tomu sleduji, kolik mladých lidí v Tvém i mladším věku se už dokázalo prosadit – umělecky, sportovně, literárně, v muzice, v praxi. Dostávám do rukou sborníky středoškolských studentů, zabývají se příběhy násilí, kterého se minulý režim dopouštěl na jejich předchůdcích, s nimiž předtím mluvili. Nebo zpovídají lidi a píší příběhy o odvaze, statečnosti a jiných kladných vlastnostech. Tím se vlastně brání příšerné demoralizaci, která zasahuje naši společnost a zhoubně bují. Tak jsem Ti napsal, jak sis přála? Přiznáš mi aspoň trochu pravdy? Také jsem v životě dělal chyby, ale vždy jsem si říkal pro podruhé: dvakrát měř, jednou řež. A ještě něco: nesnáze a překážky jsou od toho, aby se překonávaly. Nevyhýbej se důvěrné komunikaci, myslím, že ji postrádáš. Mockrát jsi mě odbyla slovy: Dobrý, dědo, dobrý, pohoda… Nic se neboj…A já vůbec nevím, co čteš, zda miluješ poezii, co se Ti v životě líbí a nelíbí. Vědět to všechno nemusím, a ani nechci, ale měl bych si alespoň sám něco z toho přečíst z Tvých pohledů, projevů a chování. Tak se měj, pozdravuj doma a zamiluj se! Do přátel, do práce, do zajímavých činností. Se zamilovanými si o tom všem vyprávěj, aby se Ti ulevilo. Chtěj pro někoho a pro něco žít!
![]() |
sigl_tvorba |
Nad jedním skvostem biblické literatury
Jde o ojedinělý výklad, doprovod či komentář, soustředěný v knize Milana Balabána a Olgy Nytrové s názvem Biblický třpyt v české poezii XX. století (Ohlasy Nového zákona), jehož středobodem je Bible. Autorům se podařilo dílo, které zaslouží naši pozornost z mnoha důvodů, o nichž při jeho veřejné prezentaci 27. listopadu v zasedací síni Církve československé husitské v Praze-Karlíně velmi pěkně hovořil husitský farář Miroslav Matouš. Všem lidem bez ohledu na jejich náboženské přesvědčení a cítění přibližuje tato knižní novinka knihu všech knih z několika úhlů. Citáty našich básníků jsou vybrány velmi promyšleně, s vkusem a citem, neváhám se říci samotným srdcem. Panu recenzentovi mezi nimi chybějí dva Petrové – Křička a Bezruč. Chápu autory, že není v silách současníka postihnout všechny, kteří se kdy v naší poezii k duchovním otázkám vyjádřili. Poznal jsem to při zpracování své populárně naučné knihy, chcete-li encyklopedie Co víme o smrti (vydala Epocha 2006, 460 stran), kde jsem citoval na 1200 autorů, jak se vyjádřili k otázkám umírání, stáří a smrti. Po jejím vydání jsem byl upozorňován na další a další, ale to je přece jen dobré znamení, že lidé skutečně knihu četli, hledali v ní a našli mnoho z bohatství naší poezie a rádi by ten výčet doplnili. Tak je tomu i s knihou dvojice našich autorů, při jejímž čtení mi okamžitě vytanula na mysl jedna báseň mladičkého Václava Durycha, který byl starším bratrem mnohem známějšího prozaika, esejisty a básníka Jaroslava Durycha (1886 – 1962). Náš předčasně zemřelý Václav (1885-1912) po studiu reálky působil jako učitel a jsou dodnes známy jeho překlady francouzských básníků. V pozůstalosti našli jeho přátelé báseň Kristova slza, kterou bych rád začlenil do knihy Biblický třpyt v české poezii XX. století aspoň tímto jejím dodatečným zveřejněním.
To bylo v onom večeřadle tichém, kam s apoštoly vešel za soumraku, bol ve tváři, však hvězdy maje v zraku. Sám nevinný šel cizím trpět hříchem. „Hosanna“ ještě učňům v uších znělo, však nebe okny krvavě se rdělo. A večeřeli. Nechápali ale, Že sečtena je hodina už každá, Tam za dveřmi že číhá msta a vražda na jejich mistra drahého a krále. Ten mezi nimi seděl vážný, klidný, tak vznešený byl, a přece tak vlídný, jak beránka jed s nimi z mísy jedné. Pak vstal a rouchem přepásal se bílým, by nohy umyl apoštolům milým. Údivem Petr od stolu se zvedne, však podílu, když ztrátou Pán ho leká, tu dychtivě už na svou lázeň čeká. V tom cítí náhle slzu Krista žhavou, jak po noze se zvolna dolů valí a pálí – ach, jak slza ona pálí! Proč ona slza? Krista svatou hlavou, jak Petra myl, vidění divné táhlo a dračím spárem na srdce mu sáhlo. Jak On zde k nohám apoštolů skláněl svou božskou tvář, jak pokorně tiše, zřel následníky Petrovy, jak v pýše svých ovcí nutí dav, by se jim klaněl, jak pod tiarou na prestolu zlatém svůj střevíc na šíj lidstva kladou s chvatem. Jak nohy učňů omýval zde z prachu, sám chuďas, který o přístřeší prosí, své nástupce zřel, kterak žezla nosí, se podkuřovat nechávají v nachu a v srdci led a čela plná klamu - A proto slza ona skanula mu...
Když jsem tu báseň objevil, nemohla chybět v mém sborníku nadějných básníků z Mělnicka a jeho okolí, kteří předčasně opustili tento svět. Sborník s názvem Kam jste se poděli? Vydal v roce 2001 Literární klub Pegas Mělník, a díky tomu nezapadla. Budu rád, když se s ní seznámí i čtenáři Dialogu na cestě. Připomněla mi ji právě velmi zdařilá knížka Milana Balabána a Olgy Nytrové.
Miroslav Sígl