Aktuálně
- Podrobnosti
-
Zveřejněno 26. 5. 2015 16:16
 |
Mgr. Blažena Urgošíková přednáší |
Dialog na cestě a NO CČSH Karlín ve spolupráci s Městskou částí Praha 8 v rámci oblíbeného přednáškového cyklu připravili pořad věnovaný restaurování filmů.
Filmová historička a restaurátorka Mgr. Blažena Urgošíková účastníky květnového setkání seznámila s klasickým restaurováním filmových materiálů, na němž se podílela v Národním filmovém archivu v Praze od konce 70. let minulého století. Během své prezentace promluvila o cílech, problémech a záludnostech tohoto relativně mladého oboru a zmínila se o nejlepších výsledcích, kterých bylo v uplynulých letech dosaženo (např. filmy Tři mušketýři, Hrabě Monte Christo, Erotikon, Cikáni...). O své práci poutavě vyprávěla. Zde je malá ukázka jejího výkladu: „Obor filmového restaurátorství se na odborné úrovni prosadil v sedmdesátých letech minulého století ve velkých a vyspělých archivech, k nimž patřil i Československý filmový archiv, od roku 1992 Národní filmový archiv – NFA. Koncem sedmdesátých let jsem se ve filmovém archivu začala věnovat této nejvyšší péči o filmové materiály, spolu s techničkou pí Zlatuší Chlastákovou. Z počátku více méně empiricky, ale postupně se mi podařilo vybudovat metodiku a postupy filmového restaurování a zrestaurovat několik desítek filmů, které potřebovaly k záchraně restaurátorský zásah. Byly to filmy československé i zahraniční, velmi vzácné, některé z nich se zachovaly jen v NFA. Jako příklad uvádím francouzský film Hrabě Monte Christo (Monte Cristo, 1928, r. Henri Fescourt), který byl uveden k výročí sto let kinematografie v Národním divadle Praha s hudbou Jana Klusáka, nebo Tři Mušketýři z roku 1921 rovněž francouzské provenience, unikátní snímek, neboť všechny jeho materiály shořely v pařížském filmovém archivu v 60. letech minulého století. Z české kinematografie to byl na příklad Erotikon Gustava Machatého z roku 1928. Restaurovaná verze měla premiéru v Praze v divadle Archa a v Národním divadle (sté výročí českého filmu) rovněž s hudbou Jana Klusáka, který pro tuto příležitost napsal dokonce dvě hudby. Jednu pro velký symfonický orchestr (Národní divadlo a Pordenone v Itálii), druhou komorní, která doprovázela Erotikon na představeních v mnoha městech Evropy a Spojených států. Podařilo se rovněž zachránit adaptaci prózy Karla Hynka Máchy Cikáni z roku 1921 i v její barevné podobě. Restaurátorská činnost NFA byla předmětem zájmu také v zahraničí. Restaurované snímky se objevovaly na retrospektivách i slavnostních kulturních představeních a přitáhly pozornost mladých historiků či studentů různých filmových škol. Ti přicházeli do archivu na několikaměsíční stáže. Obor Restaurování klasických filmových materiálů byl také součástí výuky na pražské FAMU v letech 2009 – 2012.“
Olga Nytrová a Václav Strachota
 |
V. Strachota, B. Urgošíková, O. Nytrová |
 |
část publika |
 |
část publika |
 |
spokojené divačky |
 |
Také herečce O. Schmidtové se přednáška líbila |